Nearshoring IT – jak efektywnie realizować projekty?Praca 

Nearshoring IT – jak efektywnie realizować projekty?

Rozwój technologii informatycznych to szansa na silny rozwój gospodarki światowej. Globalizacja sprawia, że dla firm biznesowych znikają wszelkie granice. Braki na lokalnych rynkach są zastępowane przez dostęp do specjalistów z innych części kraju, czy świata. W takim razie – czym jest praktyka biznesowa zwana nearshoringem? Jak wpływa ona na biznes i jakie są jej główne zalety?

Czym jest nearshoring?

Nearshoring to outsourcing procesów biznesowych, zwłaszcza procesów informatycznych. W przeciwieństwie do typowego outsorcingu – zarówno zleceniodawca, jak i dostawca usług „znajduje się w pobliżu”. Proces IT jest „transportowany” do firm znajdujących się w pobliskim kraju. Najczęściej takim, który dzieli granicę z krajem docelowym, z którego proces „wychodzi”. Takie praktyki biznesowe przynoszą obopólną korzyść z powodu bliskości geograficznej, co jest zdecydowanym przeciwieństwem do offshoringu. Partnerzy oczekują, że w przypadku nearshoringu będą działać na ich korzyść: bliskość (łatwa podróż), zmniejszone bariery językowe, podobieństwa kulturowe i wspólna strefa czasowa.

Nearshoring to szansa dla biznesów, która oferuje różnego rodzaju rozwiązania dla firm, które chcą outsourcingować wszelkiego typu procesy. Z ich pomocą można maksymalizować wydajność biznesową, ale także zmniejszać bariery tradycyjnego offshoringu. Nearshoring oznacza, że ​​firma przeniosła pracę do organizacji o niższych kosztach, ale dalej znajdującą się w swoim regionie, co oznacza, że ​​współpraca jest bliższa, silniejsza i masz większy wpływ na swój projekt.

Dlaczego nearshoring pomoże efektownie realizować wszelkie projekty?

Nearshoring stał się wyróżnikiem marketingowym dla tych narodów i dostawców, którzy chcą wyróżnić się i odejść od centrów zaopatrzenia mieszczących się w Azji lub Indiach. Jakie są zalety nearshoringu?

Kontrola działań – sprawna komunikacja przy wspólnym projekcie

Kontrola i wpływ – jak duże ma to znaczenie? Podobna strefa czasowa, wspólny język lub dobra znajomość wspólnego języka, bliskość regionalna – to oznacza, że możesz mieć pełną kontrolę i zaangażować się/lub swój zespół we wspólny projekt. Możesz się swobodnie komunikować z innymi
i to w godzinach swojej pracy – w ramach nearshoringu wszyscy, bowiem znajdują się w bliskiej strefie czasowej.

Bliskość kulturowa = lepsze porozumienie

Wspólna kultura i wartości – czy byłbyś szczęśliwy, gdyby twórcy oprogramowania zrobili sobie długą przerwę w ciągu dnia pracy? Jeśli jesteś elastyczny, może to być dla Ciebie w porządku. Ale weź pod uwagę inną kulturę pracy i etykę. Czy ci ludzie dostarczają towar na czas, czy zwykle dłużej? Dlatego dobrym rozwiązaniem jest nearshoring. Państwa, które ze sobą graniczą często mają podobne wartości i przyzwyczajenia. Np. kraje południowe w Europie pozwalają sobie na sjesty w ciągu dnia pracy, podczas gdy na północy jest to niemożliwe. Dlatego znacznie lepiej w ramach nearshoringu współpracuje się Polakom z Niemcami, czy krajami ościennymi.

Niskie koszty pracy i wysoka jakość

Bilans kosztów i jakości – oczywiście opłacalność jest tutaj jednym z głównych czynników, dla których warto wybrać nearshoring. Tworzenie oprogramowania nie jest czymś, co chcesz robić po najtańszej cenie – może to później kosztować więcej, jeśli oprogramowanie wymaga ulepszenia i poprawienia błędów. Co oznacza także bilans kosztów? Przede wszystkim niższe koszty pracy. Tak się bowiem składa, że wiele firm z zachodu inwestuje w nearshoring w Europie Wschodniej z powodu niższych płac. Pracę wewnętrzną można zlecić w regionach przylegających do danego kraju i jednocześnie zaoszczędzić nawet do 50%.

Dobre kompetencje językowe

Dobre kompetencje językowe to kolejna z zalet nearshoringu. Bardzo często w europejskich szkołach dzieci uczą się angielskiego, ale też języków z krajów ościennych. Trudności językowe mogą stanowić duże obciążenie dla wielu relacji biznesowych. A to szkoda! Niepowodzenia i nieporozumienia mogą przekładać się na długoterminową realizację zleceń. To kolejny powód, dla którego Europa Centralna i Wschodnia znacznie zyskuje na nearshoringu. Tak się składa, że większość uczniów w nowych państwach Unii Europejskiej uczy się angielskiego lub niemieckiego w stopniu podstawowym. Odpowiednia znajomość tych języków sprawia, że komunikacja przy projektach przebiega sprawnie i bezproblemowo.

Wykształcona kadra dobrych pracowników

Kolejną zaletą nearshoringu jest możliwość dostępu do świetnie wykształconej kadry specjalistów. Każdego roku setki młodych ludzi kończy studia IT – nearshoring pozwala im znaleźć pracę niezależnie od miejsca zamieszkania. Podaż na ekspertów, zwłaszcza tych posiadających doświadczenie i kwalifikacje programistyczne, jest niezwykle duża. Wiele firm chętnie korzysta z pracowników o ugruntowanej wiedzy. Coraz większa liczba międzynarodowych firm inwestuje w nowopowstające centra badań i rozwoju, budowę zaplecza informacyjnego i komunikacyjnego, w którym właśnie niezbędna jest ugruntowana pozycja specjalistów.

Efektywność prowadzenia projektów w ramach nearshoringu – kluczowe czynniki

Nie dla każdego współpraca projektowa, działająca w oparciu o nearshoring jest prosta. Jednak wystarczy kilka czynników, dzięki którym taka praca będzie z pewnością łatwiejsza i przyjemniejsza. Jakie są kluczowe czynniki we współpracy opartej o nearshoring IT?

  • Ważna jest otwartość na współpracę po obu stronach danego projektu – każda ze stron musi być gotowa na ustępstwa, dyskusję, ale nie tylko.
  • Bliskość geograficzna – odległość w przypadku nearshoringu nie jest tak duża. Szybki dostęp, możliwość organizacji spotkań, w tym nawet dziennych, 15-minutowych callów lub tzw. stand-upsów ułatwia współpracę przy każdym projekcie.
  • Dobra relacja na linii zespół – klient. Klient musi wierzyć w dużą wiedzę i kompetencję wszystkich członków zespołu. Musi być otwarty na ich pomysły oraz sugestie, a przy okazji traktować zespół projektowy, jak integralną część firmy.
  • Nearshoring pozwala firmom być blisko swoich klientów – dlatego tak ważna tutaj jest lokalizacja.

Czy nearshoring się opłaca?

Głównym zadaniem całego outsourcingu, a więc także nearshoringu (który stanowi przecież jeden z rodzajów outsourcingu), jest zwiększenie efektywności projektowej całej Twojej firmy. Część zadań jest powierzona niezależnym wykonawcom. Dzięki temu osoby, które znajdują się wewnątrz firmy mają więcej czasu na to, by prowadzić kluczowe działania.

Dzięki nearshoringowi nie trzeba zatrudniać całego zespołu IT do pracy przy kluczowym projekcie. Często okres rekrutacji, wdrożenia pracownika, wszelkie opłaty – wszystko to może nawet przewyższyć koszt projektu. W takim wypadku warto skorzystać właśnie ze wsparcia specjalistów o bardzo silnych kompetencjach. Z pomocą nearshoringu można do nich bez trudu dotrzeć.

Nearshoring świetnie sprawdza się nie tylko przy ogromnych projektach IT, ale jest też szansą na rozwój małych firm oraz start-upów. Korzystanie z zewnętrznych specjalistów zdecydowanie zmniejsza koszty projektów. Daje też szybszą szansę na rozwój i możliwość zaistnienia na rynku. Dodatkowo nearshoring to znakomita opcja, by zredukować koszty i wybrać „produkt” i „zespół” szyty na miarę naszych potrzeb. Nie trzeba dodatkowo inwestować w sprzęt, jego eksploatację czy wszelkie szkolenia lub powierzchnię biurową. A projekt… będzie gotowy i wykonany przez specjalistów.

Dowiedz się więcej na: www.ttpsc.com/pl/nearshoring-and-offshoring/

Przeczytaj również

Leave a Comment