Szybka i tania obsługa klienta, budowanie zaangażowania, wysyłanie powiadomień przez platformę zapewniającą otwieralność na poziomie 90% to jedne z zalet posiadania chatbota. Jeśli do tej pory nie miałeś styczności z tą technologią, to czytaj dalej i przekonaj się, że jest to idealne rozwiązanie dla Twojego biznesu.
Czym jest chatbot i jak Ci pomoże?
Przede wszystkim wyróżniamy kilka rodzajów chatbota. Może to być bot na Messengerze, na WhatsApp, bot na stronę internetową lub bot wewnętrzny dla firmy. Ich cele i zastosowania są różne. Zadaniem chatbotów w social mediach jest budowanie zaangażowania i lojalności klientów oraz kierowanie ruchu w sieci na spersonalizowaną rozmowę, której zaś celem jest przybliżenie do zapoznania oferty i zakupu. Boty na stronie internetowej, w zależności czy to jest sklep online czy nie, mają pomóc w procesie zakupowym: podjąć decyzję lub jedynie zapoznać z ofertą, zbierać leady i odpowiadać na pytania użytkowników. Natomiast boty wewnątrz firm mają usprawnić procesy komunikacyjne i rozwiązywać problemy pracowników.
Jaki bot będzie dla Ciebie najlepszy?
Oczywiście to zależy. Jeśli prowadzisz biznes i zatrudniasz niedużą liczbę osób zainwestuj w bota na Messengerze. Jest to idealne rozwiązanie dla przedsiębiorców mających tyle obowiązków, że odciążenie w postaci chatbota obsługującego klientów, będzie dużym usprawnieniem i przełoży się na rozwój firmy. Jeśli natomiast zarządzasz dużą firmą i zauważasz, że pracownicy są niedoinformowani, a osoby z administracji cały czas rozwiązują te same problemy i odpowiadają na te same pytania – pomyśl nad botem poprawiającym komunikację wewnątrz firmy.
Inwestycja czy wydatek?
Zastanawiasz się, czy na pewno chatbot będzie dla Ciebie korzystny finansowo? Pomyśl, ile pieniędzy wydajesz na obsługę klientów. Nawet przy niedużym sklepie internetowym, najprawdopodobniej musisz zatrudniać osobę, która stale odpowiada klientom i zachęca ich do zakupu. Czy takie narzędzie nie sprawiłoby, że pracownicy skupiliby się na działaniach strategicznych i opracowywali złożoną komunikację w social mediach, podczas gdy bot na Messengerze, zająłby się ich dotychczasową pracą? To samo tyczy się bota wewnątrz firmy. Przekalkuluj ile godzin pracy poświęcają Twoi pracownicy na rozwiązywanie powtarzających się problemów i zastanów się, które z nich mógłbyś zautomatyzować za pomocą bota. Wykorzystaj przy tym potencjał pracowników, przydzielając im bardziej złożone i zaawansowane zadania.
Dodatkowe korzyści z posiadania chatbota
Boty, takie jak na Messenger lub WhatsApp dają duże możliwości zaciekawienia i zatrzymania klientów. Umożliwiają wysyłanie wiadomości push, których otwieralność jest na znacznie wyższym poziomie niż newsletterów. Ułatwiają organizowanie konkursów – zbieranie prac konkursowych, wyłanianie zwycięzców i przesyłanie im wiadomości z informacją o wygranej. Pozwalają na organizowanie zabaw w postaci gier miejskich, losowania produktów dla siebie, a nawet personalizowania produktów pod zainteresowania i potrzeby klientów.
Jeśli nadal nie jesteś przekonany do korzyści jakie możesz osiągnąć z posiadania chatbota, to rozejrzyj się na rynku. Zobacz jak duże firmy wykorzystują ich potencjał i cieszą się dużą grupą zaangażowanych fanów. Weź z nich przykład, przełóż ich metody na swój biznes i działaj!